Thursday, May 24, 2007

Sungai Klias

Tanah Lembap Klias, ialah Hutan Simpan Paya Bakau yang terletak di Semenanjung Klias. Dengan adanya monyet probosis yang unik di situ telah mengundang populariti yang sama banyak dengan orang utan di kalangan pelancong. Tanah Lembap Klias mempunyai populasi monyet probosis yang banyak dan semakin menjadi tumpuan untuk destinasi ekopelancongan yang terkini di Sabah.

Haiwan yang tinggal di pokok ini lazimnya keluar mencari makanan pada waktu petang, oleh sebab itu bot pelayaran persiaran meninggalkan jeti Kota Klias sekitar pukul 3.00 petang. Hidupan tepi sungai lain yang boleh ditemui ialah kera, buaya, biawak benggala, ular pokok dan burung helang. Kembali semula ke jeti, nikmatilah pertunjukan cahaya semula jadi apabila ribuan kunang-kunang membuat persembahan bercahaya untuk tontonan anda.

Cara ke Sana

Terletak 110 km di selatan Kota Kinabalu, Klias mengambil masa selama dua jam pemanduan dari Bandar raya Kota Kinabalu. Anda boleh mengaturkan lawatan anda dengan pengendali pelancongan tempatan.

Keterangan Lanjut

Semak pada direktori di bawah pengendali pelancongan yang beroperasi di kawasan tersebut. Anda digalakkan bersama-sama dengan pemandu pelancong yang berpengalaman untuk menjadikan pelayaran persiaran anda lebih menyeronokkan.

No comments: